Hornugler ved barnehagen

Ukens "snakkis" har vært hornuglene som hekker rett utenfor barnehagens gjerde. Spennende og engasjerende både for små og store!

Hornuglene er ikke så vanlige i vårt område, og vi koser oss med å følge opp uglefamilien utenfor gjerdet. Uglene liker kulturlandskapet vi har her på Oppstad - med jorder og blandingsskog. Så vidt vi vet består familien av tre unger og en mor eller far. Hornugler kan bli ca 37 cm høye, legger 4-5 egg og lever av smågnagere.

Onsdag 21. mai var det en reportasje om oss i avisa Glomdalen. Reportasjen kan du lese her; Reportasje i Glomdalen  (med total-abbonement). Bildet ovenfor er det Petter Geisner i Glomdalen som har tatt. I tillegg har vi hatt og skal ha besøk av andre ugleinteresserte.