På tur til kornsilo'n

Nå i mars måned leveres kønn sorten Havre fra lager. Vi fikk følge Havren fra hengeren og ned i sjakten og videre opp i de store siloene på Skarnes Kornsilo.

Vi fikk ta heisen til toppen av siloen og da fikk vi oversikt over hele Skarnes- vi kunne nesten se helt til Oppstadbakken.. Vi fikk sett tante Willam sitt hus og vi så hjem til Tindra. Elva Glomma renner rett ved siden av siloen.

Traktor med henger fraktet kornet ned til skarnes- vi ventet i spenning på hva som skulle skje nå....Hvor ble det av- hvem teller, er det tørt? Bløtt? Varmt? Kaldt? Blått? Rødt? Neimen hvordan ser det ut? Hvorfor kjører vi kornet hit?

Heis er kuuuult- jeg vil trykke...

Så denne mannen har tatt en "prøve" av kornet som ble tømt ned i sjakta. Her blir kornet analysert. Dvs delt opp i mange forskjellige prøvetakinger/ testet for å finne ut om kvalitet. God kvalitet - mat! Bedre økonomi mere penger tilbake til bonden. Og et er det en bonde bør satse på! Kvalitet!

Siloen har mange etasjer og trapper... Tenk på kornet har laaaang vei opp i fra sjakta med elevatorer før det kommer til riktig celle. Her er det mye å holde styr på.

Tusen takk til Odal kornsilo for at vi fikk komme å være med på omvisning og følge kornet fra sjakt til celle- samt nyte Skarnes sentrum fra oven. En dag vi og barna snakker lenge om her på Oppstadbakken.